Sökandet relevans metriska kan ändras beroende på ditt företag.

CTR- Klickfrekvens-

crawler. Om för en viss sökterm, de resultat du visar är relevant, klickfrekvens kommer att vara hög för

CTR = antalet klick / antal gånger sökresultatet visades.

Om du öppnar din Google Search Console rapport, ser du att CTR är en av de viktigaste mått som påverkar Googles sökresultat ranking.

Omvandlingsfrekvens-

Detta är en annan tolkning av din CTR. Här konvertering kan vara (köper, klick, och alla mål som definierar framgången för ditt företag).

För en e-handel,

omvandlingsfrekvens = antal köper / antalet sökningar

 

Mean ömsesidig rang-

Här varje klick får en annan baserat på dess läge.

Placera 1 klicka -weight 1

Placera 2 klicka -weight 1/2

Placera 3 klicka -weight 1/3

Placera 4 klicka -weight 1/4

Och så vidare …

Här är ett exempel-

För frågan ”iPhone” föreställer vi har 3 resultat

Här är klickdata för dessa 3 resultat

Apple iPhone 6s plus guld 32 gb – 100 klick

Apple iPhone 6s plus guld 16 gb – 80 klick

Apple iPhone 6s plus utrymme grå 32 GB -60 klick

Så MRR för frågan ”iPhone” är

(100*1 + 80*(1/2) +60 *(1/3))/240=(100+40+20)/240= 160/240 = 0,667

Denna MRR sparas som bas MRR. سوف نرى كيف يمكنك إنشاء نموذج بحث ورد مخصصة باستخدام طريقتين مختلفتين, MRR för varje sökfråga beräknas igen. Om MRR är lägre för de flesta av de frågor, då sökalgoritm förändringen inte är motiverad.

Normaliserat Rabatterade Ackumulerad Gain

I denna metod en grupp människor används för att rangordna relevant sökning som rankas sökningar på en skala (för enkelheten,Vi kommer att ta skala (0, 1, 2, 3)

Till exempel, نموذج البحث وورد عن طريق إضافة كود 2,0,3,2 respektive, Vi beräknar diskon förstärkning som 2/1 (betyg dividerat med rang), 0/2, 3/3, 2/4 respektive. Ackumulerade vinsten mäts som summan av tidigare vinster (2, 2+0, 2+0+1, 2+0+0.5). (مع محرك البحث وورد expertrec ل)

Här är en tabell som visar upp dessa beräkningar för tydlighet.

le caratteristiche e le prestazioni di entrambi questi due strumenti di ricerca. Solr ed elastica. (crayon-5c70097fc5fa1134948365 / / idealisk diskon ackumulerade vinst).

Efter beräkning NDCG värden i alla frågor, Vi kan nu jämföra tidigare sökalgoritmer betyder genomsnittliga NDCG värden och aktuella sökalgoritmer’ betyda genomsnitts NDCG värden.

 


ganesh muthali

Muthali älskar att skriva om ny teknik och enkla lösningar för komplexa tekniska frågor. Du kan nå ut till honom via chatt eller genom att höja ett supportärende på vänster sidan.